296A2346-A

Talenten slim beheren en werven met visie, daar helpt Orpsy u bij.

Orpsy definieert, evalueert en ontwikkelt de competenties van uw team. Dit houdt meer in dan alleen het afstemmen van functies en profielen: de strategie en doelstellingen van uw bedrijf of organisatie zijn altijd de ultieme toetssteen. Zo bouwen we samen aan de langetermijnontwikkeling van uw organisatie, uw team en uw individuele medewerkers.

Vandaag bieden wij oplossingen aan in het kader van assessment centers, development centers, loopbaanbegeleiding en Hr-advies. Onze diensten zijn afgestemd op de sector waarin u als organisatie of individu actief bent. We werken in onze eigen kantoren, bij u ter plaatse of via online kanalen.

1. Assessment center (bij ons op kantoor of een locatie naar keuze)

Het hoofddoel van een assessment center is om de selectie van interne of externe kandidaten objectief uit te voeren en te ondersteunen. We toetsen de vaardigheden van de kandidaat aan de functie, de bedrijfswaarden en de visie van uw organisatie. Dit doen we doorheen een breed arsenaal van testen, interacties en oefeningen en vanuit een neutraal perspectief. U krijgt van ons een advies over de vaardigheden van de kandidaat op de meeste cruciale competentiedomeinen. We maken eveneens een conclusie op of de kandidaat al dan niet matcht met de functie die op tafel ligt, naar onze inschatting. De testen en interacties gebeuren fysiek bij ons op kantoor of op een locatie naar keuze en nemen ongeveer een werkdag in beslag.

 

2. Half-day assessment center (bij ons op kantoor of locatie naar keuze)

Aangezien tijd een kostbaar goed is en blijft, krijgen we steeds vaker de vraag om de fysieke interacties efficiënter te organiseren. We bieden daarom de mogelijkheid om deze interacties te beperken tot een halve dag. Vaak wordt er dan van kandidaten wel verwacht dat ze een aantal testen van thuis uit voorbereiden. Men dient hier enkele uren voor vrij te maken, maar kan dat dan dus wel doen op een moment dat het past in de eigen agenda en in de thuisomgeving. Is deze voorbereiding van thuis uit niet mogelijk, dan wordt er samen met u gekeken wat de meest cruciale competenties en oefeningen zijn. Op die manier komen we dan tot een verkorte versie en kan het assessment ook doorgaan op een halve dag.

 

3. Digitaal assessment center

Vooral sinds het doormaken van de Corona periode, merken we dat veel bedrijven extra inzetten op online en dus digitale contacten. Samen met hen hebben wij gemerkt dat deze contacten, op hun unieke manier, ook een meerwaarde kunnen zijn om kandidaten beter te leren kennen. Het vermijden van reistijd terwijl er toch nog een interactief contact kan plaatsvinden, kan een win-win betekenen. Wij hebben onze digitale assessments daarom verder op punt gesteld en dan ook als vaste waarde toegevoegd aan ons aanbod. Omdat het toch vermoeiender is om zich lang op een scherm te concentreren, kiezen we er bewust voor om tijdens deze digitale screening voldoende momenten van pauze in te lassen. Daarenboven zorgen we ervoor dat de ‘schermtijd’ zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt, en vragen we dus ook hier aan kandidaten om op voorhand een aantal zaken voor te bereiden. Resultaat is een halve dag digitale interactie (met de nodige pauzes) en ongeveer een halve dag voorbereiding van de kandidaat (bijvoorbeeld enkele dagen vooraleer de assessment interacties zullen plaatsvinden).

  • In samenspraak met u bepalen we op voorhand een set van competenties. Uw eigen competentiemodel komt daarbij zeker van pas, aangevuld met input uit het Orpsy competentiehandboek.

Wilt u zéker zijn dat u de juiste kandidaat kiest?

1. Full day development center

Het doel van een development center is om een werknemer zijn of haar ontwikkeling te stimuleren en ondersteunen. Het is een gedragsgerichte evaluatie waarin competenties in verschillende situaties worden gemeten. Eerst worden de sterktes en ontwikkelingspunten in kaart gebracht. Daarna geven we onze adviezen, bevindingen en tips mee. De zelfinschatting van de kandidaat wordt aangemoedigd en er wordt gestimuleerd om actief na te denken over de eigen competenties. Reflectie en tussentijdse feedback maken dan ook een essentieel onderdeel uit van een development center. Nadien krijgt ook u als werkgever, manager of HR contact een overzicht van de bevindingen, zodat u dit mee kan opvolgen en faciliteren.

 

2. Half day development center

We bieden de mogelijkheid aan om de interacties te beperken tot een halve dag. Op dat moment wordt er van de kandidaten wel verwacht dat ze enkele voorbereidingen thuis maken. Kandidaten dienen hiervoor enkele uren vrij te maken, al kunnen ze dit wel doen op een moment dat past in hun eigen agenda.

 

3. Digitaal development center

we bieden deze optie ook digitaal aan. Hierbij  vermijden we de reistijd terwijl er toch nog een interactief contact kan plaatsvinden. Wij hebben onze digitale assessments daarom verder op punt gesteld en dan ook als vaste waarde toegevoegd aan ons aanbod.

 

  • Een eventueel vervolgtraject bestaat uit een ontwikkelingsplan binnen uw organisatie of een coachingstraject.

Een doordachte persoonlijke ontwikkeling helpt werknemer én werkgever samen vooruit.

1. Learning en coaching traject

Wenst u echt het leerproces van een medewerker volledig door ons kantoor te laten ondersteunen en begeleiden? Dan raden we aan om te kiezen voor een learning en coaching traject. De start van dit traject wordt logischerwijs genomen met een development center. Nadien wordt er een Persoonlijk Ontwikkelingsplan door ons opgesteld samen met de kandidaat, en in afstemming met de manager en/of HR. Het is namelijk belangrijk om allemaal op eenzelfde lijn te staan om dit traject te doen slagen. Er vinden in totaal 3 coachingsessies plaats in een termijn van ongeveer 6 maanden (hier kan in onderling overleg van afgeweken worden).

 

2. Orientation center

Een orientation center kan ook omschreven worden als een loopbaanassessment. Er wordt daarbij gekeken welke functies binnen (of buiten) de organisatie best kunnen passen bij een medewerker. Door het verschaffen van inzicht in de vaardigheden en competenties van medewerkers krijgen we een objectief beeld. Daaraan koppelen we de motivatie en ambitie van de medewerker. Zo komen we tot een advies rond oriëntatie binnen de loopbaan.

 

3. Digitaal coaching traject of orientation center

We bieden de opties van een learning en coaching traject of een orientation center ook digitaal aan.

Of u nu werknemer of zelfstandige bent, je komt in aanmerking!

  • Ongeacht hoeveel jaren werkervaring je hebt, we proberen een ontwikkelingstraject voor jou op te zetten.
  • Dit kan gaan over welke richting je uit wil, maar het kan zeker ook gaan over het ontwikkelen van bepaalde competenties.

Nood om uw loopbaan onder de loep te nemen?

1. Leadership assessment

U kan er ook voor kiezen om een standaard assessment te laten plaatsvinden, met extra focus op de leiderschapsvaardigheden van de kandidaat. Dient de kandidaat een rol als people manager op te nemen, gaat het om een eerste leidinggevende ervaring of vergt een bepaalde rol sterke leiderschapskwaliteiten? Dan zit je goed met een leadership assessment! We brengen hierbij meerdere competenties in kaart die cruciaal zijn voor de rol, maar de leiderschapsvaardigheden van de kandidaat zullen extra aandacht krijgen. Dit door bijvoorbeeld rollenspelen, zelfinschatting van de kandidaat, doorspitten van leidinggevende ervaringen uit het verleden, leiderschapstestings, …. Indien we van u als klant een zicht kunnen krijgen op het leiderschapsDNA dat binnen jullie organisatie van belang is dan kunnen we deze extra nuance ook meenemen.

 

2. Potentieelinschatting

Door hun specifieke methodologie zijn assessment en development centers ideaal om wat onzichtbaar is zichtbaar te maken en om dus potentieel in kaart te brengen. Bij de evaluatie wordt er gebruik gemaakt van categorieën op basis waarvan er bepaald zal worden hoe uitdagend bepaalde competenties zijn voor de kandidaat. Deze categorieën kunnen tevens een indicatie geven van hoeveel groeimogelijkheden en dus potentieel de kandidaat al dan niet heeft ten aanzien van de respectievelijke competenties of functies.

 

3. Succession Center

De context van een familiebedrijf zorgt al wel eens voor specifieke uitdagingen, zeker wanneer bijvoorbeeld de tijd gekomen is om het roer over te dragen. Wij kunnen daarin een meerwaarde bieden door op een neutrale, objectieve en discrete manier het potentieel van de ‘next generation’ in kaart te brengen. Wij luisteren naar de zaken die voor jullie belangrijk zijn en naar eventuele angsten of frustraties die leven. Onze bedoeling is nooit om een streep door de rekening en loopbaanambities van kandidaten te trekken. Toch zullen we op een professionele manier in kaart brengen waar nu de sterktes net zitten en waar mogelijke (onzichtbare) valkuilen zich bevinden. Het is in ieders belang om een goede match te maken tussen mens, functie en organisatie. Om onze expertise aan te vullen en bredere ondersteuning te kunnen bieden aan familiebedrijven tijdens bijvoorbeeld successieplanning, werken wij samen met partners die dit hele proces ook juridisch en financieel mee opvolgen. Vraag ons zeker naar meer info!

 

4. Teamassessment

Hebt u binnen uw organisatie een bepaalde groep van medewerkers die bijvoorbeeld dezelfde rol uitoefenen of in aanmerking komen voor eenzelfde rol? Dan kan u er ook voor kiezen om een teamassessment uit te voeren. Hierbij wordt een combinatie gemaakt van individuele assessments enerzijds. Anderzijds wordt er ook oefening/interactie in groep voorzien, vaak over een project, probleem of initiatief dat uit het leven (de werkvloer) gegrepen is. Op deze manier wordt een extra dimensie toegevoegd rond de groepsdynamiek. Hierbij is het wel belangrijk om dit goed met u door te spreken om het risico op conflict en dan vooral uitstralen van dit conflict op uw werkvloer onder controle te houden.

 

We bieden deze opties aan als full-day, half-day en digitaal. 

 

Talent vinden is een vak op zich.

In sommige situaties is een full day of een half day assessment niet haalbaar. We hebben daarvoor enkele speciale modules ontwikkeld die beter van toepassing kunnen zijn.

Op maat van de vraag passen we de procedure aan en in samenspraak met de klant kiezen we de meest optimale methode.

We kunnen de persoonlijkheid, capaciteiten en leiderschap van de kandidaat in kaart brengen via onze testen. We voorzien daarbij een kort verslag van de interpretatie van de resultaten.

 

1. Persoonlijkheidstesten

Persoonlijkheidsvragenlijsten, gekoppeld aan een diepte-interview, geven een eerste indruk van hoe een persoon binnen een team zal functioneren en omgaat met werkgerelateerde aspecten. Door deze informatie te linken met de bedrijfscultuur kan men in kaart brengen of er een Person-Organisation fit is.

 

2. Capaciteitstesten

Capaciteitstesten kunnen een beeld geven over het algemeen redeneervermogen van een kandidaat of specifieke aspecten van intelligentie. Op basis daarvan kan een inschatting gemaakt worden van het leervermogen en het succes in de toekomstige job. 

 

3. Leiderschapstesten

Leiderschapstesten kunnen een beeld geven over de leidinggevende stijlen die een kandidaat hanteert. Door deze informatie in kaart te brengen kan men een inschatting maken of deze leiderschapsstijlen goed passen binnen het team of de bedrijfscultuur.

 

4. In-basket oefening

In-basket oefeningen zijn gericht op het in kaart brengen van het planningsvermogen van een kandidaat. Hoe goed is de kandidaat in staat om prioriteiten te stellen? Kan men commercieel te werk gaan? of andere mogelijkheden.

In-basket oefeningen kunnen zich focussen op verschillende aspecten:

  • De planning
  • Het commerciële aspect
  • Het leidinggevende aspect
  • etc.

 

5. Ondersteuning in regie

deze ondersteuning kan op verschillende manieren gebeuren:

  • Interview in duo met klant
  • Online diepte-interviews
  • Zetelen in de selectiejury
  • Adviseren bij verschillende fasen in het selectieproces

 

ORPSY_DRIESLUYTEN47-M

Kandidaat bij Orpsy? Dit mag u tijdens een eerste ontmoeting verwachten.

U wordt verwelkomd in een professionele en ontspannen omgeving. Vooraf krijgt u gerichte informatie, afhankelijk van het doel, het beoogde advies en duur van uw bezoek. Het verloop van een assessment center, development center of loopbaancoaching wordt helemaal uit de doeken gedaan. We houden van tweerichtingsverkeer: uw vragen worden meteen beantwoord, maar ook uw feedback is doorslaggevend voor ons.